Propagace slušná, vstřícná, věcná…ale stále stejná

„Pokud vstupujete na již rozjetý trh, musíte začít dělat něco radikálně jinak.“

Sir Richard Branson, zakladatel Virgin Group

Stát v řadě, nebo se odlišit?

Každému z nás přistává ve schránce pravidelně nějaká ta dávka reklamních letáků všeho druhu. Na Alberta, Electroworld a další řetězce už jsem si zvykl a jejich cesta je většinou hodně krátká. Maximálně tak zkontroluju, jestli se pod tou záplavou mizerného papíru neskrývá nějaká podstatná zásilka.

Občas se ale objeví konkrétní dopisy od konkrétních firem, které podnikají v oblasti, a chtějí člověk oslovit přímo. Protože se v reklamě taky trochu pohybuju, většinou si je aspoň trochu prostuduju, protože mě zajímá, jak ke své propagaci přistupují.

To není samozřejmě jen případ takových letáků, ale i třeba propagačních videí nebo mailů. Zdrojů je více než dost.

Ovšem to, co mi na těchto reklamách leze na nervy z hlediska zákazníka a trochu mrzí z hlediska obchodníka, mi došlo teprve nedávno.

Dopis od realitky

Bylo to díky letáčku realitní kanceláře Century21. Na první pohled se jim nedá nic vyčítat. Formální dopis, který nabízel poradenství a servis při prodeji nemovitostí, jednoduché konstatování pozice kanceláře na trhu a nakonec fotka jednatele společnosti v obleku a uvedením všech kontaktů.

Tenhle dopis jsem si několikrát prošel a do hlavy se mi pořád drala jediná otázka: Kde a kolikrát už jsem takovou formulaci viděl? On je totiž jeden z problémů propagace a reklamy některých odvětví v tom, že je velmi vstřícná, velmi slušná, ale pracuje pořád stejně.

Nejlépe je to vidět například na profilech všemožných internetových koučů, reklamních guru a dalších osob, které nabízejí své zkušenosti s marketingem, návštěvností webů a konverzí čtenářů blogu v zákazníky.

Všichni mají krásné kulaté obrázky a odkazy na Google+, všichni tam mají svůj krásný podpis a seznam toho, co kde zmákli. A všichni vypadají úplně stejně. Opravdu, jako vejce vejci.

Britský obr

Víte, od té doby, co se trochu zajímám o světovou elitu, jsem si hrozně oblíbil zakladatele Virgin Group, Sira Richarda Bransona. V tomhle oboru je pro mě tím, čím Sir Terry Pratchett ve fantasy nebo Nikola Tesla v oblasti technologie a vizionářství.

A právě Branson by zřejmě všechny tyhle reklamní dopisy okamžitě zahodil do koše a šel na to jinak. Například před lety, když zakládal ve Spojeném království Virgin Mobile, využil špatné nálady obyvatel, kterým vadilo, že operátoři dost informací zamlčují, případně je řeknou jen na přímý dotaz.

Branson se tehdy postavil na náměstí skoro nahý jen s mobilním telefonem v rozkroku a transparentem, že Virgin Mobile nemá co skrývat. Jednu polovinu lidí to naštvalo, druhou to hrozně pobavilo. Ale skutečnost, že je tato jeho příhoda nejen mnou dodnes hojně skloňována, svědčí o tom, že lidem zůstala v paměti.

Na lidech v obleku není rozhodně nic špatného a já sám považuji sako za svou druhou kůži (ačkoli dnes už nemám zase tolik příležitostí si ho brát). Ale docela by mě potěšilo, kdyby se i ve formálním oboru objevil někdo, kdo si ke klientovi normálně přisedne v kožené bundě, tričku a s hrnkem kávy v ruce.

Ono se totiž dá téměř cokoli nosit velmi důstojně. Jen se to musí umět.

Ale pokud budou reklamní letáčky stále stejné, asi se budou ubírat tou stále stejnou cestou – tedy ze schránek do klece s morčetem nebo rovnou do tříděného odpadu.

 

Publikováno na webu autora.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *