Proč neplníme svá novoroční předsevzetí?

Mám pocit, že letos se roztrhl pytel s jakýmisi pseudo-motivátory, kteří nám vtloukají do hlavy, že novoroční předsevzetí jsou zbytečná, jelikož, když chceme něco změnit, můžeme s tím přeci začít hned, nemusíme čekat na nový rok. Tvrdí, že statistiky úspěchu ukazují spíš v náš neprospěch, a že to stejně nevydržíme. Jestli jste se s takovými lidmi nesetkali a nesdílíte se mnou tento pocit, nevadí. Tento článek je totiž o něčem jiném. Ha. Tento článek je o tom, že si nemyslím, že by neúspěch novoročních předsevzetích tkvěl v tom, že je to zkrátka předsevzetí. V čem to teda je?

To tajemství je v tom, že si cíle (jakékoliv, ne jen ty novoroční) možná jen prostě neumíte správně definovat. Chci se teď s vámi podělit o pár rad, které si myslím, vám pomůžou k dosažení vašich cílů. Pokud se jimi budete řídit samozřejmě.

Nebuďte troškaři!

Ne jeden velký cíl, ale desítky malých cílů! V tom je velké kouzlo. Než si říct: „Do léta zhubnu 20 kilo,“ pojďme si říct: „Každý měsíc zhubnu 2 kila.“ Kromě toho, že je to pochopitelně cíl mnohem reálnější (čemuž se budu věnovat později), nemusíte se celý rok dřít, abyste potom měli chvíli radost, a to ještě pouze v případě, pokud se vám podaří cíl splnit. Takhle budete mít radost každý měsíc a váš pocit štěstí a sebeuspokojení se hezky rozprostře na celý rok, namísto chvilkové euforie při stání na váze v plavkách.

„Stay smart!“

Ve světě managementu je jeden velký pojem, metoda S.M.A.R.T. Já bych teď ráda ty, kteří tuto metodu neznají, s ní seznámila a udělala z vás tak ty správné manažery svých cílů. Slovo SMART je pomůcka k samotnému vytváření cíle. Napovídá nám, že cíle mají být:

Specific (Specifické, konkrétní)

Measurable (Měřitelné)

Achievable (Dosažitelné)

Realistic (Reálné)

Time-bound (Časové ohraničené)

V praxi to znamená, že si každý svůj cíl, který si budete zadávat, co nejvíce zkonkretizujete. Když už jsme u toho hubnutí, namísto: „Od nového roku hubnu!“ zkuste říct, ale nejlépe si někam zapsat: „Za tři měsíce zhubnu 5 kilo,“ nebo „do jara se vlezu do oblečení velikosti 38.“

Když jste si cíl definovali a konkretizovali, napište si způsob nebo plán, jak cíle dosáhnout. Můžete si třeba říct: „Začnu chodit do fitka.“ Taková věta vás ale k ničemu nedonutí, tak zkuste například něco takového: „2x týdně, v úterý a ve čtvrtek budu chodit od tři do čtyř do fitka,“ nebo „3x týdně, v pondělí, ve středu a v pátek si půjdu na hodinku zaplavat.“ Teď to teprve zní jako plán.

Ještě bych ráda zmínila, jak důležitá tady je právě reálnost cíle, řekněme dlouhodobá udržitelnost. Pokud váš plán bude chodit 5x týdně do posilovny na tři hodiny, pokud v práci končíte v 6 večer, pravděpodobně to dlouho nevydržíte. Snažte se dodržovat opravdu poctivě všechny body této metody a uvidíte, že za chvíli bude každý váš cíl splnitelný.

Jedině proaktivně

Proaktivní řeč je něco, na co jsem asi před dvěma lety narazila při čtení jedné publikace k mé ročníkové práci. Zaujalo mě to a tak jsem to hned vyzkoušela. Dnes ještě stále v proaktivním jazyce nejsem přeborník, nicméně mi to opravdu změnilo myšlení a přístup. Proaktivní myšlení je pochopitelně velké a obsáhlé téma, já chci zmínit jen jednu komunikační radu. Na chvíli se soustřeďte na svůj způsob mluvy, na svou slovní zásobu, kterou používáte v běžném hovoru a spočítejte si, kolikrát za den řeknete: „měl bych,“ „nemůžu,“ „to nejde,“ „kdyby,“ „musím,“ „chtěl bych,“ a zkuste se příště zaměřit na to, abyste tyto slovíčka nepoužívali nebo je vyměnili za jedno jediné: „CHCI“

To jsou všechny rady, které pro vás mám. Pokud patříte mezi ty, kteří už teď novoroční předsevzetí vzdali (je už přece jen konec ledna) nebo jste si ho ani nedali, protože jste si řekli, že to stejně nevydržíte, zahraji si teď na jednoho pseudo-motivátora. Na nic nečekejte, jen to prostě zkuste tentokrát jinak!

Přeji hodně splněných cílů!

P.S.: Řekla jsem si, že vám sem hodím pár zajímavých publikací, které se tohoto tématu týkají, třebaže jen jednou kapitolkou. Tady je máte:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *