Je dnes křesťanství důležité?
Křesťanství hrálo nemalou roli při vývoji společnosti, ve které žijeme. Pozitivně i negativně formovalo evropskou kulturu, tradice, rituály, morálku i společenskou normalitu. Je křesťanství nezbytné i v dnešní době? Není jen pouhým přežitkem? Má nám stále co nabídnout, nebo nás už jen omezuje?
Agnosticismus jako nástroj pragmatismu
Pojďme se na chvíli oprostit od hodnocení křesťanství v celé jeho komplexitě a zamysleme se nad pragmatickým dopadem křesťanství na naši společnost. Nehodlám se proto zabývat křesťanskou minulostí ani existencí Boha. Hned vysvětlím proč.
V problematice existence Boha zastávám myšlenky agnosticismu, které tvrdí, že existenci Boha nelze jednoznačně ani potvrdit, ani vyvrátit, a proto je jakákoliv snaha o vyřešení tohoto sporu zbytečná. Ačkoliv ateisticky nevidím sebemenší důvod pro Boží existenci, přikládám tedy větší pravděpodobnost jeho neexistenci, a domnívám se, že důkazní břemeno ve sporu o prokázání Boží existence leží na straně věřících, nikoliv ateistech, protože i zde platí Hitchensova břitva tvrdící, že co může být přijato bez důkazů, může být i bez důkazů odmítnuto, skepticky se domnívám, že tenhle spor nemá objektivní řešení. Ostatně, slavný Russellův argument čajové konvice poletující ve vesmíru tuto problematiku definuje ještě přehledněji. Přistoupím-li totiž na metafyzický argument všemocného Boha, dostávám se k dilematu, které mne donutilo postavit se do středu sporu – do pozice agnosticismu. To dilema tkví v tom, že je-li Bůh, je-li všemocný a přeje-li si být poznán jen skrze víru, nebudeme nikdy schopni jej poznat jinak – tedy pomocí Popperovy falzifikace, event. vědeckého poznání.
Ačkoliv tahle pozice není atraktivní z hlediska jednoznačných závěrů v nekonečném sporu o existenci Boha, nabízí mi vhodné prostředí pro přemýšlení nad přínosem křesťanství z pragmatického úhlu pohledu. Na rozdíl od militantních ateistů (mluvě teď pouze o praktické stránce věci) v čele s Richardem Dawkinsem tvrdících, že náboženství je nesmyslné a proto i špatné, se přikláním na stranu Charlese Darwina, který de facto tvrdil, že náboženství je pro průměrné jedince –většinu – důležité, neb by bez něj nedokázali žít. Což mne přivádí k následující metafoře, na které bych rád ilustroval svůj pohled na náboženství.
Metafora s holí
Představme si víru jako dřevěnou Hůl, kterou dřímá Stařec symbolizující naší společnost. Tento Stařec byl dříve mladíkem bojujícím o svůj pozemek v městě zvaném Svět. Tehdy ho napadla geniální myšlenka. Opracuje si z kvalitního dřeva zbraň – silnou, tlustou a pevnou Hůl, která mu pomůže v životních těžkostech. Jak si pomyslil, tak i udělal. Dříve než opustil nejstarší Strom v okolí, potkal starce v hábitu, který mu vysvětlit mystický aspekt života Stromu, jeho významnost pro Svět a především, přetlumočil mu jasná pravidla dané Stromem pro využití jeho dřeviny. Tento stařec v hábitu je ryzí institucionalizovanou a kolektivní vírou dnes ztělesněnou v náboženství. Mladík pravidla přijal, uzpůsobil jim svou Hůl. Se svou Holí byl schopen nejenom porazit všechny své nepřátele, ale mohl si o ni i efektivně opírat kdykoli klopýtl. Hůl však byla těžká a omezovala jej. Muž si na ni i přesto zvykl a stal se na ni dokonce závislý. Jak muž stárl, stárla i jeho Hůl a mizely jeho znalosti o Stromu. Z mohutné, silné a neohrožené Hole se stala zpracovaná, tenká a křehká Hůlka.
Dostali jsme se do přítomnosti. Nyní je Stařec v ohrožení. Jeho Hůl mu sice stále pomáhá, a dokonce ho ani příliš nezatěžuje, Starcovi ale značně ochablo vlastní netrénované svalstvo. Má v podstatě dvě možnosti, začít posilovat své svalstvo či omladit svou Hůl. Pojďme se proto zabývat Holí v dnešní době. Můžeme křehkou Holí, symbolizující to, co zbylo z křesťanství u nás, někoho ohrozit? A může naopak ještě někomu pomoct? Nebylo by lepší se Hole konečně zbavit?
Klady a zápory křesťanství v dnešní společnosti
K metafoře o starci a holi se vrátím v závěru, teď bych rád rozebral aktuálnost křesťanství. Prvně je ale potřeba uvědomit si jeden fakt. Křesťanství zjednodušuje pohled na svět. Ostatně jako každá ideologie. Skrze svá dogmata, absolutní pravdy i neměnné jistoty vidí svět poněkud ochuzeně. Vše má svůj řád, svůj důvod i původ. A jelikož je vesmír ve své celistvosti neprobádaný a dost možná i neprobadatelný, má podobný zjednodušující koncept určitou atraktivitu. Lidé totiž potřebují svět chápat, neboť svět, který nechápou, je pro ně existenciální hrozbou. Možná proto stále více lidí propadá fenoménu New Age či konspiračním teoriím. Tenhle aspekt křesťanství stavím úmyslně do pozice neutrality, neboť je jednak přirozený a jednak je nutným předpokladem pro další východiska této práce, mezi které jsem zařadil problematiku terapeutickou, strach ze smrti, rituály a morálku. Ačkoliv se u tématu křesťanství nabízí nespočet dalších a atraktivních problematik, čtyři výše zmíněné jsou z hlediska psychologie asi nejzajímavější.
Křesťanství terapeutické
Jednou z nejpozitivnějších skutečností terapie v podání křesťanství je bezpodmínečné Boží přijetí, tedy jakási a priori láska k mé osobě. Ústřední motiv Rogerovské humanistické psychoterapie v podstatě nahrazuje tisíce let starý koncept využívající mystické zážitky, transcendentno a spiritualitu člověka. Není to nic složitého, vytvoříme nevyvratitelnou absolutní autoritu, která nás miluje přese všechny naše hříchy, přese všechno špatného, co v nás je, a která vidí maximální pozitivní potenciál, který ukrýváme. Uvědomění téhle pseudo-skutečnosti je terapeutické samo o sobě, ulehčuje to člověku život a pomáhá mu v tíživých životních krizích.
Přijetí Božské existence zasahuje i do práce psychoterapie existenciální, která má ke spiritualitě člověka a jeho transcendentna ještě blíže. Existenciální psychoterapii řešící problém (nejvyššího) smyslu života a existenciální prázdnoty se přímo nabízí přesahující Boží jsoucno. Spiritualita a transcendence má dle mnohých psychologů své místo v životě jedince a není proto divu, že v určité formě s ní mnoho psychoterapeutických škol pracuje. Žádná ale není tak odvážná, radikální a de facto i potenciálně škodlivá jako křesťanství. Abych to znázornil na již popsané metafoře s Holí. Stařec klopýtne a spadne, pomocí Hole se zvedne a jde dál. Několikrát. Jednou ale spadne ošklivě a Hůl si zlomí. Stařec, namísto aby potrénoval vlastní svaly (o což ve své podstatě usiluje psychoterapie), hledá si Hůl novou, silnější a těžší, což nabízí nejedno náboženství. Ačkoliv je klasická psychoterapie oproštěná od kolektivní víry efektivnější, pro většinu lidí je nejenom dostupnější, ale především jednodušší určitá forma náboženské terapie, která tímto nabývá na významu i v dnešním světě.
Křesťanství zmírňující úzkost ze smrti
Smrt je jedním velkým otazníkem. Fascinovala lidský druh od nepaměti a neznám nikoho, nehledě na inteligenci, sociální vrstvu či vzdělání, kdo by smrt alespoň okrajově jednou za svůj život neřešil. Představa absolutního konce je pro většinu lidí nejenom nemyslitelná, ale především destruktivní. Možná i proto je úzkost ze smrti jedním z nesložitějších psychologických fenoménů a vyrovnání se s ní pak jedním z nejtěžších milníků lidského života. Erik Erikson tohle období označil za konflikt vyrovnanosti a zoufalství. Během poslední fáze života, kdy máme ke smrti nejblíže, se ohlížíme za svým životem, a v případě, že jsme prožili hodnotný život, jsme schopni smrt přijmout a neprožít poslední stádium v zoufalství a strachu. Co si budeme povídat, málokdo byl natolik generativní v průběhu svého života, že je schopen se smrtí takto vyrovnat. A právě zde nastupuje jedna z nejpozitivnějších rolí křesťanství dnešní doby – zbavení úzkosti ze smrti – , protože křesťanství pokládá za nevyvratitelné dogma skutečnost, že život smrtí nekončí, a že jedince čeká nebe. Ačkoliv je to z psychologického hlediska spíše obranná reakce a únik (A Freud by za tím ještě viděl náhradu biologického otce za otce fiktivního, který nás vždy ochrání a dává nám naději do budoucna.), člověku bezesporu ulehčuje poslední chvíle života, potažmo celé jeho existence. A jelikož je nepopiratelným faktem, že křesťané pociťují menší úzkost ze smrti než ateisté (a ateisté se naopak bojí smrti méně, než muslimové, o tom je ale debata jiná), dá se tenhle aspekt považovat za pozitivní, i když, jak by leckterý skeptik namítl, je ve své podstatě značně iluzorní.
Křesťanství ritualizující
Existuje mnoho rozdílů mezi osobní vírou a vírou institucionalizovanou. Většina těchto rozdílů mne nutí přiklánět se na stranu osobní víry a hanit víru institucionalizovanou. Přesto bych rád rozebral právě jeden rozdíl, který nahrává kolektivní víře. Je jím ritualizace. Rituály jsou nesmírně důležité pro život jedince. Oprostíme-li se od náhledu na rituál jako na stereotypy či psychologicky patologické obsedantně-kompulzivní chování, zbude nám rituál kultovní, který je podstatnou částí náboženství. Mezi takové rituály můžeme zařadit zpověď, křest, svaté přijímání, ale i obyčejnou návštěva kostela, svatbu či pohřeb. Tyhle rituály jsou pro člověka nesmírně důležité, neboť mu umožňují prožít si určitou zkušenost (např. oplakat zemřelého) a vyrovnat se s ní. Navíc, tuhle zkušenost prožívá v souladu s historickými tradicemi a se svým okolím. Takové rituály často uzavírají jednu kapitolu života a posouvají jedince vpřed. A k tomu ještě pomáhají jedince integrovat do určité komunity a sdílet společné hodnoty.
Kolektivní rituály mají mnoho výhod. Kromě již zmíněného sdílení jde především o tradici a zaběhlost, která je sama o sobě důležitá. Individuální rituály proto nejsou tak silné a efektivní a navíc bývají často považovány za nenormální a tím pádem mohou mít i stigmatizační efekt. Je-li něco, co je na křesťanství pozitivní a zároveň těžce nahraditelné, jsou to právě rituály – i když i zde existují efektivní alternativy, které fungují obstojně (např. maturita).
Křesťanství posilující morálku
Morálka a mravní jednání je něco, co si s věřícími často spojujeme. Vždyť Desatero se stalo na dlouhou dobu nejvyšším morálním principem. A jelikož se prokázalo, že věřící podvádí méně než nevěřící, je potřeba tyhle úvahy o mravnosti brát v potaz. Ačkoliv mravní a nemravní jednání nebývá právem vymahatelné, ve své podstatě je často do práva integrováno (zabít je nejenom špatné, ale i trestné) a – to především – nemravní chování může sklidit posměch a pohrdání okolí. Ačkoliv by se dalo očekávat, že morálka je něco, co čiší z nejhlubších zákoutí lidské mysli a z nejvyšších etických úvah člověka, náboženství s ničím takovým nepočítá, neboť stanovuje absolutní morálku, která je jediná správná. Absolutnost můžeme ilustrovat na tzv. Zlatém pravidle popsané Biblí, které tvrdí: Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim. S racionální kritikou Zlatého pravidla přišel agnostik Imanuel Kant, který sice přijímá Boha a nesmrtelnost duše, nicméně odmítá náboženství jako kolektivizaci víry. Zlaté pravidlo proto transformuje do svého kategorického imperativu, který se dá vyložit takto: Jednej jen podle té maximy (zásady), od níž můžeš zároveň chtít, aby se stala obecným zákonem. Ačkoliv na první přečtení rozdíl nemusí být patrný, věřím, že po dočtení následujícího odstavce jej uvidíte.
Zásadní rozdíl mezi náboženskou a filozofickou morálkou tkví v odůvodnění. Zatímco náboženství stačí autorita, která je sama o sobě absolutní morálkou, filozofové hledají důvody, proč tak jednak. Dalo by se říct, že věřící usilují o absolutní morálku stanovenou autoritou a filozofové se drží relativní morálky, u které chtějí dokázat platnost pro co nejvíce lidí. Ostatně, právě zde je dle mého největší problém morálky křesťanů, protože stojí na strachu, autoritě a heteronomii. Skoro by se dalo říct, že průměrný věřící se zasekl na dětském chápání morálky, které Lawrence Kohlberg nazval předkonvenční a konvenční morálkou. Předkonvenční morálka člověka se nejlépe charakterizuje jako morálka vnější, která se orientuje na trest a odměnu. Stejně jako dítě jedná tak, aby se vyhnulo trestu a bylo pochváleno, věřící žije dobrý život ze strachu z Boha a ze snahy dostat se do nebe. Tohle mu ještě více ulehčuje aspekt odpustků a zpovědí, které mají neuvěřitelný terapeutický (avšak krátkodobý) efekt. Člověk, uvažující konvenční morálkou, se pak charakterizuje přílišným lpěním na přijetí okolí a oficiálních zákonech. Takový člověk vidí jediné absolutní dobro, a jakékoliv sebemenší porušení tohoto stanoveného zákonu je špatné. Psalo se to v Bibli, tak to tak musí být. Porušit zákon je špatné i tehdy, je-li to evidentně špatný zákon…
Málokdo je schopen dostat se do postkonvevnční úrovně morálky (a nemyslím si, že by to byla vina pouze interpretace či dezinterpretace křesťanství). V tomto stádiu jedinec řeší problém společenské smlouvy a univerzitní Etiky. Oprostí se od absolutního výkladu a začíná chápat morálku, dobro a zlo v jejich relativních významech (Viz Heinzovo dilema). Domnívám se tedy, že morálka, navzdory prvotnímu očekávání, není ani zdaleka výsadou náboženství, že vyspělá morálka nestojí na autoritativním nařizování, a že křesťanství morálku pro většinu lidí naopak deformuje. Na druhou stranu nesmíme opomenout fakt, že pokud většina lidí není schopna uvažovat o morálce relativisticky a zůstává pouze v úrovni morálky heteronomní (event. autonomní), je dobře, že existuje alespoň takový absolutní výklad ztělesněný v křesťanství.
Je křesťanství i dnes důležité?
Závěrem bych rád podotkl, že si dokážu představit společnost inteligentních a racionálních lidí, kteří se bez institucionalizované víry, tedy nejenom křesťanství, ale všech náboženství i s jejich moderními odnožemi, obejdou. Na druhou stranu, jsem rád, že žiji v době, kdy je náboženství sekularizováno a člověk si může vybrat, v co věřit či nevěřit. Z výše napsaného mi vyplývá, že křesťanství je nejenom postradatelné, ale i omezující pro určitou část populace, a naopak průměrná většina (a teď nechci, aby to vyznělo pohrdavě) bude určitou formu kolektivní víry stále potřebovat.
Nesmíme zapomenout, že i dnešní křesťanství je holí, která člověka mírně omezuje. Většina lidí pravděpodobně není schopna své strnulé svaly rozhýbat, a tak se buď uchyluje k alternativní holi, nebo se své staré hole jednoduše nevzdá. Stařec je již příliš stár na to, aby si dokázal představit život bez hole, ačkoliv klidně mohl několik takových lidí potkat. Pro Starce klečícího na kolenou je pohodlnější chopit se okolní hole, než zatnout zuby a alespoň se pokusit zvednout sám.
Tedy, jakkoliv se mi zdá cesta skrze náboženství iluzorní, zjednodušující a ve své podstatě i omezující, je křesťanství v dnešní době stále aktuální a důležité, neboť oplývá alespoň částečným terapeutickým potenciálem, který je mnoha lidem blízký. Bez ohledu na existenci Boha si troufá tvrdit, že křesťanství, resp. nějaká jeho vyvinuvší se forma, zůstane pro lid aktuální (možná paradoxně více než v minulosti) i v následujícím století.
Nedávno mi vyšla psychologická publikace psaná populárně-naučným stylem. Jmenuje se „Proč hlupák zůstává hlupákem? A další psychologické fenomény.“ Pokud Vás některé mé texty zaujaly nebo Vás baví psychologie obecně, můžete si knihu zakoupit zde: https://www.cerm.cz/lacko-david-proc-hlupak-zustava-hlupakem-a-dalsi-psychologicke-fenomeny
Církev je cosi jako škola. Uchovává tradice, předává ověřené zkušenosti atd. Církev jako instituci je samozřejmě možné zavrhnout stejně jako každou jinou instituci. Není to však jako zavrhnout školu? Proč vlastně posíláme své děti do školy? Nebylo by lepší nechat je žít bez jakéhokoliv ovlivňování, manipulace?
Každý cítí, že je to nesmysl. Pouze musíme dbát, aby škola byla racionální, aby neučila děti nesmyslům (jako např. sexualitě s neurčitým počtem pohlaví). V takovém případě bychom spíše hledali školu bez takové výuky, ale jistě nezavrhneme školství jako takové. V zoufalém krajním případě se výchovy a výuky ujmeme sami.
S církví je to stejné. Není chyba v instituci, tu vždy tvoří chybující lidé, takže vůči každé možno mít námitky. Píšu to jako člověk, který poznal, že nikdo nedává lepší pravidla k životu a lepší výklad než je katolická církev, přičemž vidí, jak současná církev těžce bloudí tím, jak podléhá modernímu světu a tragicky opouští vlastní ověřené principy. Na tom, jestli je či není Bůh, jak vypadá a činí, přitom ani tak nezáleží. Neřešitelnými otázkami se nezabývám. Jak žít, to mne zajímá, a tady se mi vždy osvědčila nauka katolické církve, ačkoliv sám žiji mimo ní. Necítím to ovšem jako výhodu.
Potřebuji pro svou víru církev ?
Nadpis mého dopisu je parafrází nadpisu článku v ET 16/2007 „Potřebujeme ke své víře církev ?“, který jsem si se zvýšenou pozorností přečetl. Uvedený článek se ve své podstatě zaměřuje na teorii vztahu víry a církve. Snad proto, že ho psal erudovaný teoretik – profesionálně vzdělaný teolog, bude i teoreticky správný. Přesto si myslím, že zhodnocení článku může být teprve tehdy úplné, budou-li jeho principy prověřeny životem. A o to se chci jako potrefený ze své životní praxe pokusit.
Hebrejské „emuna“ překládané jako „víra“ znamená spíš osobní zaangažovanost a individuální spolehlivost charakteru, než slovní přiřazení sebe k vyznávání nějaké doktríny, jak to vyžadují matriky a sčítací archy státní statistiky. Ve smyslu tohoto posunu významu slov docela dobře chápu Maxima Gorkého, když napsal : „Setkal jsem se s lidmi, kteří se hlásili k ateismu, prohlašovali o sobě, že jsou ateisté, byli přesvědčeni o tom, že jsou ateisté a přesto ve své podstatě byli hluboce věřící.“ Do stejné kategorie patří vyznání víry Mahátmá Gándhího : „Byl bych se stal křesťanem, kdyby nebylo křesťanů“. A někde na této duchovní periferii bychom si mohli přečíst přiznání bývalého presidenta Václava Havla „: Byl bych se stal křesťanem, kdybych současně s přijímáním křesťanství nebyl donucován přijmout i takové věci, proti kterým se zdravý rozum vzpírá.“ Tito jmenovaní lidé, kteří se takto nedvojsmyslně vyjadřovali o své nemožnosti patřit k nějaké církvi, vědomě odmítli možnost nechat si ocejchovat svou víru podle principů nějakého „créda“, nebo článků nějakého katechismu. Přesto bych chtěl tvrdit, že pokorná a pracovitá „emuna“ takových osobností má mnohem větší naději být kvalifikována k účasti na Ježíšově evangelijním království spravedlnosti, než domýšlivé sebeospravedlňování odvolávající se na víru v credo.
Viz J 14,23.24 : „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo,.-…“
Celý svůj ne právě krátký život jsem hledal jeho smysl jako člen nějaké církve. Zprvu jako katolík věřící, že „mimo církev není spásy“ a později jako protestant snažící se věřit v racionální autoritu Bible. Setkání s Biblí pro mne neznamenalo chlácholivý konec nalezení nějakého definitivního ideálu, ale právě naopak výzvu k započetí pracné celoživotní zodpovědné individuální duchovní cesty končící v nedohlednu. Stále ještě jsem na cestě, ale většina těch, kdo se presentují jako profesionální doprovázeči na cestě, jsou z mého cestování na větvi.
Při svém vyznávání, že si chci počínat racionálně, vždycky jsem byl přesvědčován, že chci-li zůstat členem komunity, musím souhlasit s nějakým credem. Při konfliktech s obránci ideologie jsem byl upozorňován, že nejsem dost pokorný, že jsem příliš bezbožně kritický, pro nedávání očekávaných darů jsem byl osočován z nepoctivosti a chamtivosti, pro vyjádření nesouhlasu s dogmaty pomlouván z nevíry, pro toleranci k jiným vyznáním vyzýván, abych nerušil místní klid a raději chodil jinam. Byl jsem upozorňován, že vyjádřením svého souhlasu s věroukou jsem se jednou provždy vzdal práva odvolávat se na „Základní listinu lidských práv a svobod“, na právo myslet si co chci a právo bez omezování jakýmikoliv prostředky o svém myšlení informovat druhé.
Moje komunita mne potřebovala jen do té doby, pokud jsem se tvářil jako nic nevyžadující nenáročný duchem chudý přitakávač. Vzbuzovalo podezření., že se netajím, že bez dovolení čtu i jinou literaturu, než je ta doporučená duchovenstvem. Byl¨jsem podezříván z nedostatku víry, když vyslechnutá kázání nekriticky neobdivuji
Ale jinde by to nebylo pro mne lepší. – Na ekumenickém shromáždění jsem přítomným rozdával kopii textu z knížky Anthony de Mello : „Ježíš se přiznává“. (viz příloha „Jiskřičky“) Bylo zajímavé všímat si reakcí obdarovaných. Málokdo zůstal lhostejný. Když jsem se však o několik dnů později pokoušel kontaktovat tehdejšího místního evangelického faráře (cizince, který se obdivuhodně dobře naučil česky), nejspíš si mne zapamatoval, a sotva jsem projevil přání s ním hovořit, okamžitě mne doslova vyhodil s návrhem, abych se nechal léčit na psychiatrii a prásknul mi před nosem dveřmi. (Nebudete s ním náhodou souhlasit ?). Nebyl to jediný duchovní, který mne vyhodil. Naštěstí se mohu odvolat k mnohem významnější autoritě : „… a kdo ke mně přijde, toho nevyženu ven,…“J 6,37. Jak mám potřebovat nějakou církev, když mne každá posuzuje pouze podle nekritické konformní podřídivosti a ochoty dávat nekontrolovatelné dary ? Nemám výčitky svědomí, když své dobrovolné dary umísťuji podle vlastního úsudku.
I když to měla být církev, kdo mne měl uvádět do svobody ducha, (1Ko 12,31) zůstal jsem na holičkách a hledal sám. Ale „tu svobodu nám vydobyl Kristus…nedejte na sebe znovu vložit otrocké jho. „ Ga 5,1., byť by to bylo jho všeobecně schvalovaných církevních dogmat.
Protože jsem člověk společenský, mám společenství s lidmi podobného ražení napříč denominacemi i mimo denominace, v této chvíli i s vámi.. I když nejsem v církvi, neznamená to, že musím mít nějaký církevní souhlas, abych se necítil opuštěn. S plným vědomím zodpovědného porozumění životu odmítám být závislý na nějakém „opiu lidu podle Engelse“, ani nejsem vzpouzející se deprivant podle Koukolíka, i když jejich postřehům neupírám jistou zamyšleníhodnou věrohodnost.. Málokterý t. zv., věřící má tak kvalitní společenství s vlastními dětmi, jako je moje, i když k jejich duchovní výchově mi žádná církev příliš nepřispěla.
K popisu svého duchovního osvobození od církví se rád přiznávám k vyznání, které mi předal prostřednictvím televizní obrazovky jeden spoluvěřící vyloučený od Svědků Jehovových. Tehdy mi promluvil ze srdce když řekl : „Jsem rád, že na mém vztahu k Bohu nikdo neparasituje“. Lituji, že se mi ho nepodařilo kontaktovat.
Závěr bych chtěl k zamyšlení věnovat průpovědi darovanou mě mladým Američanem jako příklad v Americe ústně rozšiřované myšlenkové produkce : „To nejlepší, co vynalezl Bůh, je láska, to nejlepší, co vynalezl ďábel, je náboženství a církevnictví.“
Za dva tři roky se prý bude znova sčítat obyvatelstvo. Jak může dopadnout statistika, když se tam znovu zapíšu jako „věřící bez konfese“. Nestálo by za to vytvořit pro to rubriku ?
Miroslav Šlechta – Pardubice
E-mail : slechta.m@seznam.cz
(Zveřejněno v časopisech „Zápas o duši č.94“ a „Český zápas č.25/2008.“)
Pokračování dole !
Ježíš se přiznává
„Obžalovaný“, začal velký inkvizitor, „jsi obviněn z toho, že jsi naváděl lidi, aby porušovali zákony, tradice a zvyklosti našeho svatého náboženství. Přiznáváš se ke svému činu ?
„Přiznávám, Ctihodnosti“.
„Dále jsi obviněn z vyhledávání společnosti kacířů, prodejných ženštin, vyvrhelů, vyděračských výběrčích daní, koloniálních zotročovatelů našeho národa – zkrátka všech exkomunikovaných. Přiznáváš se k tomu ?“
„Přiznávám, Ctihodnosti“.
„Poslední obvinění tě označuje za osobu, která upravuje, mění a zpochybňuje svaté články naší víry. Přiznáváš se ?“
„Ano, Ctihodnosti“.
„Jak se jmenuješ, obžalovaný ?“
„Ježíš Kristus, Ctihodnosti“
(Z knihy Antony de Mello : „Modlitba žábv 1)
bez komentáře, prozatím,
K otázce křesťanství bych poznamenal bez dlouhých sentencí:
1. Křesťanství zde kritizují lidé, kteří vůbec nevědí, co křesťanství je. Podobně to je, jako kdybych kritizoval film, který jsem nikdy neviděl a jenom o něm slyšel.
2. Ještě více toto platí o kritice Bible. Bible je tajemné Boží slovo. Když člověk přistupuje k Bibli jako ke knížce bájí a nesmyslů, tak tou knížkou bude. Hrnčíř se nebude řídit tím, co mu říká hrnek.
3. Boží řád byl jasně zjeven a o tom je křesťanství a Bible. Provedení je však na lidech, kteří gravitují (z určitých důvodů) ke zlu. Vyhláška o provozu motorových vozidel na silničních komunikacích byla dobře napsána. Je však rozumné jí zavrhovat, když jsou to řidiči (a někdy i policisté sami), kteří jí flagrantně někdy porušují?
4. Když Bůh dal každému člověku svobodnou volbu rozhodnout se, tak ten Zlý neustále přichází s tímto: „Bože, ti lidé nepůjdou za Tebou, půjdou za mnou, i když jim budu škodit nemocemi, neštěstími, lhaním, překrucováním pravdy atd. Nebudou Tě vzývat, ale budou Tě, na můj popud kritizovat za všechno to zlo na zemi, že s ním nic neděláš.“ Ono je to tak, jako kdyby se lidem na celé zemi to područí Satanovo líbilo.
Vysvětlete mi, jak křesťanství dokázalo vytvořit výjimečnou evropskou civilizaci, bezpochyby určující i vývoj vědy, a jak je možné, že od té doby, co se Evropa začala od křesťanství odklánět Evropa začala poznenáhlu upadat, přičemž dnes – kdy se prohlašujeme za civilizaci sekulární již zcela vědomě – tento úpadek je natolik zřetelný a zrychlený, že v podstatě každý vidí konec naší civilizace.
S autorem článku neosuhlasím.
1. Křesťanství přineslo vrcholně amorální ideologické rozdělení lidstva na dobré a špatné jen na základě názoru; zrůdnost, která trvá dodnes, se konečně projevuje i v antagonismu zde, v debatách na internetu.
Dobří – ti, kdo věří, jsou prý díky tomu bohem vyvolení, milovaní, a za svou víru hodní odměny ve formě takzvaného spasení, věčného života.
Špatní – ti, kteří nevěří, jsou nenávidění, jsou zavržení hodni, jsou amorální a čeká je zatracení – tak je také věřící většinou vidí, hodnotí, a tak s nimi zacházeli, dokud měli nebo dokud mají tu moc
2. Křesťanství si od svého počátku, jímž je institucionalizace církve, nárokuje právo na absolutní Pravdu, jíž je prý autorizovaným, tj. bohem určeným nositelem a šiřitelem a tudíž má právo vládnout světu, v důsledku čehož zastavilo vývoj v mnoha lidstvu prospěšných a potřebných oblastech, zplodilo křižácké války, ve své době obdoby válek světových, nepřímo zplodilo islám i nacismus, komunismus byl jeho nápodobou, nejkrutějším způsobem zavraždilo desítky miliónů lidí, kteří se nebyli ochotni jeho učení podvolit.
Takovéto apriori xenofobní, amorální a civilizačně zhoubné ideologické učení nebylo nikdy prospěšné, resp. jeho zrůdnosti daleko, hluboko a vysoko překonávají jakýkoliv pozitivní potenciál, který se mohl ukrývat v učení Ježíše, s nímž nemá společného nic jiného, než zneužití jeho jména.
100% souhlas Dle mého názoru je to jen politika k ovládnutí člověka.
Jak dlouho má autor článku pan Lacko osobní zkušenost s křesťanským životem? Mně vedla babička k víře v Boha od útlého věku a to pokračovalo ve školce i v obecné škole.
Předaná víra v Boha bylo to nejlepší co jsem od života dostal. Mnohokrát se mně to v životě osvědčilo při řešení různých situací.
Existují studie o škodlivosti náboženství na společnost.
http://www.osel.cz/2270-nabozenska-vira-a-zdravi-spolecnosti.html
Existuje i studie o společnosti bez křesťanského náboženství? Hlavně o tom jak se to projevuje v poslední době 2010 až 2017?
Zdravím tě, Davide,
Křesťanství a víra v Boha dnešního světa nabírá zcela nový rozměr. Lidé přestávají být otroky svých přesvědčení a svého fanatismu k bezpodmínečné pravdě, kterou si mohou přečíst v Bibli, ale nahlížejí na svou víru z jiného pohledu – pro ně více smysluplného. Jak dochází k evoluci člověka, spolu s ním se evoluje každá jeho myšlenka i názor. Nyní mnohdy více než jindy se nám dostávají nové informace různých duchovních mistrů a navracejí se vědy o vzestupu duše a duševního růstu. Křesťanství se začíná odsouvat na druhou kolej, protože naší duši nedokáže dát tolik, jako vlastní práce sám na sobě. Každý myslící člověk si spočítá pět a pět. Historie křesťanství už za svého fungování a ovlivňování chodu jednotlivých států či království jasně vyjádřila svůj charakter a skutečné úmysly, mezi které rozhodně nepatří čistota těla, ducha i mysli. Zdá se, že je tento svět zvrácený, pokud toleroval tuto společnost po tisíce a stovky let bez sebemenší snahy o rozpuštění těchto duchovních aktivit. Ale i přes to všechno chováme patřičný respekt a nehodláme se dopouštět stejných zvěrstev, jaké církev dokázala napáchat.
V naší republice je podle statistik převážná většina ateistů. Jsem si téměř jistý, že polovina těchto „ateistů“ jsou věřícími v Boha, ale třeba v jiné podobě, než uvádí křesťanství. Ateisté jsou také velice hákliví na přesvědčování věřících o pravosti jejich víry a až jejich násilnou tendenci vnucovat své názory druhým a tím jim brát svobodnou vůli. Spousta těchto nevěřících se zřekne jakékoliv víry v Boha, aby se nepodobali těmto agresorům.
Pro každého z nás je Bůh symbolem našeho Otce a celého Vesmíru. Na tom se nikdy nic nezmění, protože je to zakódované v našich duších. Je jen na každém z nás, jakou víru přijmeme do svých srdcí a čemu budeme a chceme věřit, protože každá taková víra pohání náš život směrem kupředu a my máme neustálý pocit, že tu nejsme na všechno sami a máme pro co/koho žít. Je to vlastně takové malé tajemství každého jednotlivce, v co ve skutečnosti věří. A tak by to také i mělo zůstat, neboť to je právě to nejkrásnější kouzlo sebe sama.
S pozdravem Martin Králík (25.3.1993, Jablonec nad Nisou)
Velmi dobře zpracované téma a celkem i odvážné. Měl bych pouze jednu poznámku. “ Na rozdíl od militantních ateistů (mluvě teď pouze o praktické stránce věci) v čele s Richardem Dawkinsem tvrdících, že náboženství je nesmyslné a proto i špatné“ Je mi jasné,že RD nebyl tématem článku, přesto považuji tuto charakteristiku za velmi zjednodušující,čehož se velmi často dopouštějí věřící lidé,respektive církve. Ano, Dawkins se hlásí k militantnímu ateismu, ale to je dáno politicko-sociální atmosférou v USA. Předpokládám, že v Evropě by byl “ pouze známým vědcem“. Jeho snaha je mnohem širší než „pohřbít boha“- a to racionalita. Bojuje proti kreacionismu vysvětlováním principů evoluce,proti astrologii a přidruženým pseudovědám,léčitelství a homeopatii,New-age gurům jako Deepak Chopra a aj. Vše lze zahrnout do pojmu iracionalita. Mnoho věřících se cítí uraženo(viz zdejší komentáře), pokud je označíte za iracionální. Ovšem iracionalita nevylučuje vysokou inteligenci. Argumenty vyvracející tyto víry právě často nefungují, protože iracionalita je věc pocitová(„mám takový niterní prožitek“,“mám takovou zkušenost“ apod.)
Když se staví dům, musí mít dobré základy, nejen aby vydržel, ale aby stálo za to se do něj vůbec nastěhovat. Stejně tak, když píšete o křest’anech na základě předsudků, ateistických klišé a Váš názor nevyplývá z osobní zkušenosti s vírou nebo s opravdovými křest’any, je shrnutí celého článku úsměvné.
Jako budoucí psycholog jste v článku hodně odhalil svoji osobnost! Pozor na to 🙂
Předsudky a ateistická klišé? Co máte konkrétně na mysli? Je možné, že tam jsou. A to i přesto, že se za ateistu nepovažuji. S křesťany jsem celkem v kontaktu (btw. tohle je esej do předmětu psychologie náboženství, které vede člověk, co je nejenom psycholog, ale i kněz), každopádně nikdy by mě nenapadlo něčím takovým argumentovat. Nejzajímavější na Vašem komentáři je však upozornění na odhalení mé osobnosti. Víte, nelze napsat text, do kterého byste nedal trochu sebe a trochu se neodhalil. Asi by to bylo i kontraproduktivní. Článek jsem si četl znova – a buď tam nějaké významné odhalení mé osobnosti je a já jej prostě jen nevidím (a Vy jste pak člověk, co mne buď zná lépe než já sám, nebo máte talent na psychologii), nebo tam naopak není a vidíte jej jen Vy na základě Vaší projekce Vašich zkušeností s ateisty, případně agnostiky. A to by byl paradox, vzhledem k tomu, že v první části komentáře píšete o předsudcích, nemyslíte? 🙂
Ahoj Davide,
Kompletní odpověď na Vaše otázky a poznámky k seminárce by mi zabraly dost času, který momentálně nemám, ale zkusím odpovědět alespoň částečně. Co se týče předsudků a klišé, dalo by se to také nazvat opakováním stereotypů o křesťanech, které jsou v české společnosti zažrané a musím přiznat, že jsem některé z nich sama ještě donedávna taky měla, proto mi nedalo na Vaši seminárku nereagovat.
Samozřejmě vždy se najdou nějaké černé ovce, které tyto stereotypy potvrzují. Z Vašich vět to tedy chápu následovně: typický věřící je pro Vás někdo, kdo je pasivní, poslouchá, co se mu řekne a je tak hloupý, že si dobrovolně nechá život omezovat nějakou morálkou danou shora, kterou navíc přijimá bez přemýšlení. Bůh je pro něj autoritou, které se má bát (mimochodem toto T. Halík nazývá karikaturou Boha).Tento typ křesťana (odpustky, zpověď, zřejmě katolík) chodí ke zpovědi, protože se to tak dělá a po modlitbě, kde něco bezmyšlenkovitě zamumlá, třikrát se pokřižuje a jde si opět žít po svém. Zároveň není dost racionální a inteligentní jako Vy (tudíž není pyšný, dělící lidi na já a oni, ani nadřazený jako Vy), aby do církve nechodil. Jenže Ježíš si přeje, aby se věřící shromažďovali, dává to smysl a bez toho to opravdu nejde. Křesťanství se neslučuje se sobeckým individualismem, proto u nás moc nefrčí a ani frčet nebude. Neříkám, že takový člověk jak ho popisujete, se nenajde, ale tváří v tvář jsem se s ním nesetkala a ani nechci, protože takovýto člověk Krista nenásleduje. Možná je to tzv. papírový křesťan. Církev ale tvoří lidi, takže pokud v nějaké něco skřípe, je to jen na nich samých to napravit. Měla jsem hned napočátku mého hledání štěstí, že jsem se dostala do jedné multikulturní letniční církve, vedené zahraničním pastorem, kde chodili a chodí lidé od metařů po doktory a vědce, lidi, kteří na Kristu denně staví svoje rozhodování, život a vzpomínám si, že to tam pro mě bylo napoprvé pozitivně šokující. Nějak to neladilo s mojí od dětství formovanou představou, jak to v církvi vypadá. No nic, ať se Vám seminárky daří!
naopak, autor článku byl na pobožné moc mírný, to ty ses vybarvila…
Rozdíl mezi vnímáním křesťanství z pohledu věřících a nevěřících je podle mě v tom, že nevěřící člověk vidí náboženství jen jako hůl, která vlastně není součástí člověka, je jen takovou pomůckou k životu, občas prospěšnou, jindy neužitečnou, překážející a obtěžující. Takový soubor „lží dětem“, který má za úkol učinit život stravitelný pro ty, kteří nejsou dost silní, aby si s ním poradili sami. Člověk, který uvěřil v Boha, je ale někdo, kdo si právě uvědomil, že má křídla, která jsou jeho součástí, vždycky je měl a může díky nim vidět život ještě z dalšího rozměru, který ateistovi zůstává skryt. Bible je pak takovým manuálem a učebnicí létání. Nejprve se člověk snaží vědomě dělat to, co má: pokouší se křídly správně mávat a přesně napodobovat poučky v učebnici. Často dlouhou dobu běhá dokolečka ve snaze se vznést, ale křídla většinu času překáží a občas by si je nejradši urazil. Postupně ale začíná chápat a dokáže pravidla létání nejen nastudovat, ale prožít jejich smysluplnost srdcem a pak se vznese a křídla jej najednou nesou sama, všechny poučky najednou dávájí smysl a jsou tak samozřejmé jako dýchání. Všechna zdánlivá omezení se najednou stávají posilou a obohacením. Lidem, kteří zatím jen běhají po zemi a mlátí křídly kolem sebe, takový člověk připadá jako světec, těm, kteří nevědí, že mají křídla, pak jako často jako totální magor, či užitečný idiot. Díky tomuto rozdílu ve vnímání mi úvahy o smysluplnosti náboženství zrozené v mysli nevěřícího přijdou vždycky poněkud placaté. Co taky psát o kusu dřeva, že… Jsem nicméně ráda, že jste nakonec křesťanství obhájil a pasoval je mezi hole zatím stále použitelné pro dálkové pochody.
Jeden můj věřící učitel říkal, že být věřícím znamená snažit se naplnil svůj maximální potenciál. Že přesně o to jde Bohu a myslím si, že něco podobného popisujete i Vy. V tom nevidím nic špatného. Křídla toto mohou splňovat. Nalijme si ale čistého vina. Většina věřících takto neuvažuje a spokojí se s jednoduchým rozhřešením u zpovědi a 10x zdrávas maria. Spokojí se s čtením poučky, na které lpí více než je zdrávo. A to je podle mne ten problém. Takto se dá nahlížet na cokoliv – na mou oblíbenou práci, na vědu, na rodinu, na četbu. Vše mi může dát křídla, neboť – když odbočíme do filozofe – Boha máme všichni v sobě. Máte ale pravdu, že se určitě liší úvahy věřících a nevěřících lidí. A jelikož bylo nemožné přistoupit k tak citlivému tématu objektivně, snažil jsem se analyzovat pouze určité psychologické dopady křesťanství. Dalo by se říct, že křídla mě nezajímala, zajímalo mě jen to, jak moc je ten kus dřeva prospěšný. Debata o křídlech by zasahovala do jiného oboru – filozofie – a o to mi tentokrát nešlo. Co jsem tím chtěl ale říct: Co taky psát o kusu dřeva… Vlastně nic, jen ten kus dřeva popsat. O nic víc mi nešlo. A křídla? Křídla jsou otázkou víry, nikoliv psychologického dopadu. Ostatně, v úvodu vysvětluji, proč nekladu důraz na debatu o křídlech. 🙂